Undgå julestress med 13 gode råd og tips

Af -

Er du en af dem, der ender med at gå i panik og får julestress grundet alt der skal nås i december måned og til sidst ender med, at rende panisk rundt med hjertebanken?

Bare rolig, det er vi mange der gør!
Julen skal dog være hyggelig, afslappende, fyldt med minder og masser af kærlighed, så derfor er det en god idé at starte tidligt med forberedelserne og undgå at få julestress.

 

Her får du 13 gode råd og tips til hvordan du undgår julestress.

 

1. Være ude i god tid

Julen starter tidligt og julestress kan allerede melde sin ankomst i oktober-november, hvor supermarkederne begynder at sælge julepynt. Hvis du vil undgå julestress, kan det være en stor fordel at være ude i god tid og købe julegaver.

 

2. Forbered dig/planlæg

Planlægning er essentielt for at undgå julestress.  Hvis du allerede går i gang med at lave en plan i oktober/november, som indeholder alle dine gøremål – lige fra indkøb af julegaver, til gavepapir, julefrokoster osv. så undgår du for alvor at julestressen rammer.

Når du har lavet en plan over december måned, kan du med ro i maven forholde dig til denne, som giver et overblik og viser at du nok skal nå det hele.

 

3. Køb julegaverne online

En nem måde at undgå julestress på, er ved at købe julegaverne online. På denne måde undgår du at skulle ud i samtlige storcentre efter arbejde, hvor resten af Danmarks befolkning også er ude at købe julegaver.

sendentanke.dk kan du f.eks. vælge imellem gavekort til 100-vis af butikker, som gør julegaveindkøbene meget nemmere. Her finder du alt lige fra julegaver til hende, julegaver til ham, julegaver til børn, oplevelsesgavekort, wellnesgavekort, madoplevelser og meget mere!

Hvis du ønsker at give modtagerne frit spil, kan et Luksus Gavekort også være en god og overskuelig ide, da modtageren selv kan vælge imellem de 100-vis af butikker og du slipper for at skulle ud og lede efter gaven.


4. Prioritering af aftaler

Julen er en travl tid med masser af traditioner, julefrokoster, arrangementer osv. og alle disse begivenheder kan være en stor stressfaktor. Derfor er det meget vigtigt at du vælger at prioritere din tid, efter hvad du lige præcis har lyst til og ikke hvad der forventes af andre.

Kald det for din helt egen juletradition og nyd med god samvittighed dit eget selskab.

 

5. Snyd – spring over hvor gærdet er lavest

  • Du behøver ikke gå ud og købe nyt tøj til julefrokosterne hvert år, du har helt sikkert noget i skabet som er pænt og kan genbruges.
  • Du behøver ikke lave din helt egen konfekt eller lave æbleskiverne fra bunden. Færdiglavede æbleskiver og færdiglavet konfekt fungerer helt fint.
  • Send en fælles julehilsen på Facebook eller via e-mailen, så slipper du for at håndskrive samtlige julehilsner til hele familien.
  • Genbrug adventskransen eller juledekorationerne fra sidste år.
  • Køb gløggen færdiglavet.
  • Hvis du ønsker selv at bage julekagerne, så køb kagedejen færdiglavet – ellers køb julekagerne færdiglavet.
  • Du behøver ikke tage ud og fælde dit eget juletræ – et juletræ der allerede er fældet, fungere ligeså godt.

 

6. Vær god ved dig selv

Du skal huske at være god ved dig selv og skabe tid til at slappe af. Ved at behandle dig selv godt og koble fra, kan du lindre stressniveauet og få mere energi. Du kan eventuelt få massage, tage til frisøren, købe dit yndlings ugeblad og lave et lækkert karbad. Mulighederne er mange og alle fortjener at være gode ved sig selv.

 

7. Bed om hjælp

Er det hjemme hos dig, at julemiddagen skal holdes, kan du med god samvittighed spørge om vennerne eller familien ikke kan bidrage med en ret eller to til julemaden. Vi kender alle sammen til stressen som opstår når der skal laves det perfekte julemåltid til hele familien og det ender med at den/dem der står i køkkenet, ikke får nydt juletiden som de andre. Så del indkøb og retterne ud, så er der mere overskud til hyggen.

 

8. Drop reglerne

Hold jul på jeres helt egen måde og der er ingen måder der er forkerte!
Så drop reglerne og gør tingene på præcis din egen måde. Det lindre dit stressniveau, ikke at skulle forholde dig til regler

 

9. Nyd julen

Julen skal nydes og julefreden skal mærkes. Midt i gaveræset, travlheden og kaosset, er det vigtigt at minde sig selv om hvorfor julen er så dejlig en højtid. Det er vigtigt at værdsætte de små øjeblikke, som når sneen daler, børnene har lavet adventskrans i børnehaven eller når søndagen bruges på kælketur.

10. Afstem med familien

Gaveprisniveauet kan være en stor stressfaktor og byrde her i julen. Derfor er det vigtigt at få afstemt forventninger om hvor mange penge der bruges på hinanden. På den måde undgår man dårlig samvittighed og kan let slippe den stressbyrde det indebærer.

 

11. Skru ned for ambitionsniveauet

Det er vigtigt at acceptere at ambitionerne ikke skal være tårn høje. Hvis ambitionerne er tårn høje og alt ikke nås, tilskyder det til et øget stressniveau. Det er okay at alt ikke nås og hvis det ikke nås denne jul, så nås det nok til næste jul med lidt ekstra planlægning.
Så skru ned for de høje krav og forventninger til dig selv og stop med at sammenlign dig selv med andre. På den måde er du med til at undgå julestress.

 

12. Undgå gavebytning

Julestressen kan også forekomme efter julen er overstået og mange af julegaverne skal byttes. Det er sten sikkert, at du ikke er den eneste der skal ud og bytte gaver!
Så for at gøre det hele nemmere, så sørg for at dele ønskelister med familien, så undgår du at skulle bytte julegaverne og stresse.

 

 13. Dyrk motion

Fysisk aktivitet er med til at nedsætte risikoen for stress, så sørg for at få tid til at dyrke noget motion, nyde den friske luft ved at gå en tur eller inviter familien ud til en sneboldkamp.