Markedet for online gavekort

Af -

I Danmark ser vi en udvikling i digitaliseringen hos forbrugeren, hvilket stiller krav til teknologien, om at skabe ny værdi, udvikle nye- og tilpasse eksisterende produkter og services til den digitale forbrugers behov og købsmønstre. Dette stiller krav til en forretnings- og markedsudvikling, som vil fremtidssikrer salget og væksten. De danske virksomheder skal blive bedre til at se mulighederne i den mere vidtgående digitalisering frem for omkostningerne ved implementeringen.

I dag bruger 90% af B2B beslutningstagerne søgemaskinerne til at indhente information inden det endelige køb.

B2B køberen er i gennemsnit 57% igennem beslutningsprocessen, inden han tager den første kontakt til en potentiel sælger. Dette bevidner om vigtigheden af virksomhedernes digitaliseringsgrad, da de vil miste potentielle købere og derigennem omsætning, hvis ikke de omstiller sig.

Internet detailhandel fortsætter med at vokse på tværs af forskellige enheder; dette har ændret den måde danskerne køber varer og tjenesteydelser.

Antallet af husstande med internet-aktiverede enheder er steget fra 46,4% i 2000 til 92,8% in 2013, og forventes at nå 95,1% i 2016.
Dette har haft en stor indvirkning på forbrugernes livsstil i Danmark, især med hensyn til den massive stigning i internet detailhandel.

De gennemsnitlige husstands udgifter til online shopping er gennemgået en stigning på mere end 35 gange, fra 272 kroner i 2000 til 10.511 kroner i 2013. Dette forventes at vokse yderligere til 12.166 kroner i 2016, da stigning i smartphone og tablet ejerskab gør det endnu mere bekvemt at udfører online shopping.

Online gavekort til B2B og B2C markedet

Det amerikanske gavekort marked

Det amerikanske gavekort marked er stort, med over 100 mia. dollars brugt på gavekort årligt.

Omkring 93% af de amerikanske forbrugere, køber eller modtager et gavekort hvert år.

De amerikanske forbrugere bruger omkring 213 dollars årligt, på køb af gavekort. 97% af de ypperste detailhandlere og restauranter sælger deres gavekort online, hvor mindre end 3% af de lokale virksomheder sælger deres gavekort online.

I USA er gavekort, den mest efterspurgte gave på adskillige ønskesedler og har ligget nr. 1  fra 2007-2014. Omtrent to tredjedele af gavekorts indehaverne bruger 38% mere end værdien af deres gavekort, dette øger butikkens mersalg!

I Danmark ligger gavekort nr. 1 på kvindernes ønskeliste og nr. 2 på mændenes, her minder danskernes ønsker meget om den amerikanske forbruger.

Årlig vækstrate for digitale gavekort

Gavekorts industrien er estimeret til at nå en værdi af 140 mia. dollars i året 2016, som er en stigning på 20 mia. dollars siden 2013.

gavekort-digitalt

Digitale gavekort oplever en årlig væktsrate på 200%, sammenlignet med en 6% årlig væktsrate for de fysiske gavekort.

  • 83% af virksomhederne bruger gavekort som tilskyndelse til deres ansatte.
  • 45% af virksomhederne bruger gavekort som en belønning, med en årlig omsætning på 100 mio. dollars, hvoraf de største virksomheder bruger gavekort 56% af tiden.

Gavekort som betegnes som et ‘Åbent gavekort’, kan indløses stort set overalt – dominere den type af gavekort som virksomheder anvender til tilskyndelse- og loyalitets belønninger.

Disse tendenser vi ser på det amerikanske marked, forventes at blive en succes i Danmark indenfor de næste 1-2 år.

Gavekort (nr. 1 på ønskelisten)

Det danske gavekort marked

Det danske gavekort marked er på få år eksploderet i Danmark.

Antallet af solgte gavekort er femdoblet de seneste 7 år og udgør i dag 5% af det samlede gavemarked, men det ventes at stige til 10% svarende til 3mia. kr i 2019.

De gavekort som bliver solgt, er til:

  • Konkrete butikker
  • Produkter
  • Oplevelser

gavkeorrt-alle-loger3

 

Gavekorts forhandlerne tjener penge på antallet af solgte gavekort, men ligeså meget af antallet der ikke bliver indløst, da de giver en større fortjeneste. I USA har en undersøgelse for Consumer Reports vist, at 25% af alle solgte gavekort aldrig bliver indløst, mens en ligneden undersøgelse i Danmark vurdere, at der er 10%.

I Danmark forhandler de enkelte butikker deres eget gavekort, men i de senere år er der blevet etableret virksomheder som forhandler de forskellige butikkers gavekort online, til B2C- og B2B markedet. Hvilket giver dem mulighed for at ramme en større del af målgruppen. Butikkerne betaler en procentvis kommission for hvert gavekort der bliver solgt, til de virksomheder der forhandler deres gavekort.

Udover gavekort til konkrete butikker bliver der i dag også solgt en stor andel af gavekort til oplevelser. Oplevelser som en middag for 2, helikopter-tur, rappelling, kroophold osv. Et oplevelsesgavekort til f.eks. middag for 2, kan indløses hos et udvalg af restauranter som den pågældende forhandler har indgået et partnerskab med.

I Danmark findes der 2 større online udbyder af digitale gavekort til et større antal konkrete butikker, bl.a. Sendentanke.dk. Udover gavekort til konkrete butikker sælger de også oplevelsesgavekort til både B2C- og B2B markedet.

Vil du gerne sælge dit gavekort online eller anvende gavekort i din virksomhed som tilskyndelse- og loyalitets belønninger? Så skriv eller ring til os her:

Kontakt info:

 

OBS: Er du på udkig efter skatteregler for firmagaver? Så har vi samlet det hele i én infografik.

gavekort firma kunder

 

Andre relaterede indlæg:

Kilder:

  1. Consumer_Lifestyles_in_Denmark.pdf
  2. Fra_digitalisering_til_digital_vaekstkultur_Maj2015.pdf
  3. http://www.iprospect.com/da/dk/press-room/b2b-virksomheder-mister-kunder-online/
  4. http://partners.giftcards.com/statistics
  5. https://sendentanke.dk/gavekort-statistik/
  6. http://www.giftcardexchangeday.com/statistics.php
  7. http://partners.giftcards.com/statistics
  8. http://c.ymcdn.com/
  9. https://www.cardfever.dk/statistik
  10. http://sondagsavisen.dk/testogindkob/2015-05-07-tid-til-at-droppe-gavekortet-sa-mange-af-os-er-traette-af-dem/
  11. http://www.egmont.com/dk/presse/Nyheder-og-pressemeddelelser/Nordisk-Film-tager-naste-skridt-pa-gavemarkedet——/#.VfuzaJ2qqko
  12. http://sondagsavisen.dk/testogindkob/2015-06-19-vi-mister-gavekort-for-millioner/