Tips til det (perfekte) Loyalitetsprogram

Af -

Hvad er et loyalitetsprogram? Hvordan og hvorfor skal jeg anvende det i min virksomhed til at skabe værdi?  Hvad er der af krav til etableringen af et loyalitetsprogram? Hvordan kan jeg anvende digital gavekort i mit loyalitetsprogram? – Dette er spørgsmål som du i dette indlæg vil få svaret på.

Hvad er et loyalitetsprogram?

Loyalitetsprogrammer anvendes i dag af virksomheder til at sætte kunden i fokus og derigennem sikre sig loyale kunder. Loyalitetsprogrammerne giver virksomhederne mulighed for at præge og styre kundeadfærden- og oplevelsen. Et loyalitetsprogram favner bredt og dækker bl.a. over gratis gavekort, kundeklubber, bonusordninger og samlemærker. Vi har valgt at dele loyalitetsprogrammerne op i to kategorier, medlemsprogrammer og prisfordelsprogram. Du kan læse mere om det loyalitetsprogram vi kan tilbyde her.

Medlemsprogrammer

Ved et medlemsprogram kan kunden opnå prisfordele igennem rabatter og bonuspoint. Kunden skal ikke købe et produkt eller for et bestemt beløb for at opnå prisfordelene, men skal derimod blive medlem af virksomhedens medlemsprogram og afgive personlige oplysninger som navn, e-mailadresse, fødselsdato mv.

Disse oplysninger kan du som virksomhed anvende til at få indsigt i jeres målgruppe og deres adfærd.

Eksempler på medlemsprogrammer:

  • Kundeklub – Her får du rabatter, særlige tilbud og råd og vejledning fx Ønskebørn, Zalando, Bog&Idé
  • Bonusordning – Her optjener du point ved hvert købt fx Zenji Mobile, Imerco, ClubM
  • Indkøbsforening – Her kan du optjener bonus og spare penge ved at købe ind sammen med andre i foreningen fx GL, Inco, IFKL

 

 

Zenji Mobile bonusordning - gavekort

 

 

Prisfordelsprogram

Her modtager kunden prisfordele igennem sine genkøb hos virksomheden. Som kunde skal man først købe et bestemt antal produkter eller for et bestemt beløb før man kan modtage sin prisfordel. Det kræver IKKE et medlemskab for kunden og giver dig derfor ingen personlige oplysninger som kan anvendes til senere markedsførings tiltag.

Denne form for loyalitetsprogram er let at implementere og sikre loyale kunder ved genkøb

Eksempler på prisfordelsprogrammer:

  • Klippekort og stempelkort – du får et gratis produkt når du har fået et hvis antal klip eller stempler
  • Samlemærker – Du får enten et gratis produkt eller rabat på et produkt når du har samlet et bestemt antal mærker
  • Gratis gavekort – når du har handlet for et bestemt beløb eller tilmeldt dig loyalitetsprogrammet. Du kan se vores store udvalg af forskellige gavekort ved at klikke her.

 

 

E-gavekort partnere

 

 

Hvorfor fokusere på loyalitet?

Som virksomhed skal du fokusere på loyale kunder da, nye kunder er 5 gange dyre at erhverve sig. Hvis kunderne oplever en øget værdi hos dig, så giver det højere kundeloyalitet, som fører til flere køb. Undersøgelser viser at:

Gennemsnitskøbet er større blandt medlemmerne af loyalitetsprogrammer end hos ”almindelige købere”

Det kræver dog, at kunden får nogle reelle fordele ved at handle hos dig, frem for hos konkurrenten. Dette bevidner om at loyalitetsprogrammer er et vigtigt konkurrenceparameter, som der skal bruges tid og kræfter på at få implementeret korrekt.

Etablering af loyalitetsprogram

At arbejde med loyalitet er en strategisk beslutning og tager tid at implementere hvis det skal være en succes.

Hvis du som virksomhed gerne vil implementere et loyalitetsprogram i din virksomhed er der nogle krav som er gældende:

  1. Kunden skal have givet sammentykke til deltagelse i programmet med sine personlige oplysninger
  2. Medlemmerne/deltagerne skal have adgang til at se, hvilke erhvervsdrivende som registrerer oplysninger om dem
  3. Medlemmerne/deltagerne skal informeres om, hvor de kan rette henvendelse, hvis de ønsker registrerede oplysninger slettet
  4. Markedsføringsloven skal overholdes herunder reglerne om god markedsføringsskik
  5. Alle vilkår og betingelser for medlemskabet skal oplyses inden indmeldelse og programmet må ikke indeholde urimelige aftalevilkår eller uacceptable bindinger

 

Digitale gavekort som en del af loyalitetsprogrammet

Har du et loyalitetsprogram eller vil du gerne etablere et, hvor du anvender gavekort, kan vi hos Sendentanke.dk tilbyde dig en let og simpel måde at integrer det på. Sendentanke.dk har gavekort til 100-vis af butikker som vi kalder Luksus Gavekortet og har erfaring med tidligere kunder der anvender vores gavekort som en del af deres loyalitetsprogram.

Du kan anvende digital gavekort til:

  • Bonusordning – Kunden kan indløse sine optjente point til et gavekort
  • Kundeklub – Kunden får automatisk et lod til en månedlig konkurrence hvor præmien er et gavekort
  • Klippekort og stempelkort – Nå kunden har købt x antal af et udvalgt produkt, får han et gavekort af samme værdi
  • Gratis gavekort – Nye kunder får et gratis gavekort når de melder sig ind i din kundeklub

Lyder der interessant og har du lyst til at vide mere om digital gavekort til dit loyalitetsprogram, er du velkommen til at kontakte os på nedenstående oplysninger og få en uforpligtende samtale. Læs om vores firmalogin her eller mere om vores B2B løsninger her.

Eksempel på case med OK

loyalitetsprogram

Regler når det kommer til gavekort?
Læs med i vores infografik her, om reglerne indenfor firmagaver samt gavekort.

 

Kontakt info

Website: https://sendentanke.dk/firmagaver/

E-mail: info@sendentanke.dk

Tlf.: +45 7022 4700

gavekort firma kunder

Andre relaterede indlæg

 

Kilder

  • https://adapt.dk/aktuelt/blog/loyalitetsprogrammer-og-kundeklubber
  • http://risgaard.blogs.business.dk/2014/05/28/fremtidens-loyalitetsprogram/
  • http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Penge-og-oekonomi/Kundeklubber/Hvad-er-et-loyalitetsprogram?tc=04C1CBBB52FD47DC8E5248AE77EE8E2F
  • https://www.danskerhverv.dk/MinBranche/handel/E-handelsjura/Trin-1-foer-salget/02-Markedsfoering/Sider/05-Loyalitetsprogrammer.aspx