(Infografik) E-gavekort vil overgå plastik gavekort denne jul

Af -

Vidste du at salget af e-gavekort, eller elektroniske gavekort, vil overgå salget af plastisk gavekort denne jul? Nej vel? Det kan også godt være det lyder meget overraskende, men læs med her og lær lidt mere om markedet af e-gavekort.

Den største udbydere af online gavekort, GiftCards.com, fra USA, har meddelt at deres salgsdata tyder på at e-gavekort vil overgå salget af fysiske gavekort, på online og mobile kanaler ved den kommende julesæson. Dette tyder Sendentanke.dks salgsdata også på, og vi er meget forhåbningsfulde for at det danske marked følger trop, efter det amerikanske.

Hvad er et e-gavekort?

E-gavekort er virtuelle gavekort, leveret straks via e-mail, SMS eller de sociale medier. E-gavekortet kan herefter indløses online på webshoppen, eller via telefonen i butikken ved fremvisning af SMS eller e-mail. Her kan du se udvalget af digitale gavekort fra Sendentanke.dk her.

Vækst på Amerikanske marked

I august 2015 har GiftCards.com oplevet en stigning på 397% i e-gavekort i samme periode i 2014. Dette betyder at e-gavekortene er vokset fra 8,4% af de samlede gavekort sælges i stedet i 2014 til 25,3% i 2015, eller at hver fjerde gavekort nu er digitalt.

Med et nærmere blik på de populære helligdage, afslører en langt mere indsigtsfuld historie. Som forbrugere og online forbrugere, har tendens til at undgå shopping i disse perioder, er e-gavekort med levering på samme dag vist sig til at være yderst praktiske og en effektiv måde at give gaver på. Hvis man kigger på den data der i ugen, der nærmer sig til og med de store mærkedage, som Valentins, Mors dag og Fars dag, og i perioden mellem Black Friday og juledag, sammenligner man 2015 og 2014, (jul 2015 er baseret på vækst på tværs af andre ferieperioder).

Dataene viser eksplosive triple-cifret vækst i 2015, fra 218% til Valentins og 535% til Mors dag. For at beregne dataene for julen 2015, tog GiftCards.com den gennemsnitlige vækst i de andre andre helligdage, og tilføjede de til sidste års jule tal. Det samme blev gjort for det samlede gavekort salg, til at komme med den andel af e-gavekort i forhold til det fysiske plastik gavekort.

Disse tal indikerer, at e-gavekort vil udgøre op til 50.2%, eller lidt mere, af alle gavekort salg mellem Black Friday og d. 25 december i USA, til online og mobile kanaler.

Vækst på det danske marked

Det danske e-gavekort marked, er også begyndt at vokse meget mere eksplosivt – se vores infografik nedenunder med lidt data om Sendentankes salg af e-gavekort. Her kan I se at vores mest sælgende dage i 2015 har været bla. Mors dag, fars dag og Valentinsdag – her forventer vi at jul 2015 kommer til at overgå alle mærkedage med salg af e-gavekort.

Vores mest succesfulde e-gavekort, baseret på salg, er vores eget Luksus Gavekort, Zalando, Just-Eat, Matas, Inspiration, The Body Shop og Sunset Boulevard. Dette er begrundet af virksomhedernes størrelse, og antallet af kæder i Danmark, som gør det nemt for køberen at forholde sig til- og at modtageren får indløst deres e-gavekort inden det udløber.

Sidst, men ikke mindst, er der også sket en stigning på salget af gavekort i alle måneder af 2015, i forhold til 2014. Her forventer Sendentanke.dk, at december måned kommer til at gå meget bedre i forhold til antallet af solgte e-gavekort op til de mange mærkedage i december måned.
Du har også mulighed for at se en anden infografik om reglerne for gavekort her.

Infografik om E-Gavekort:

infografik over e-gavekort

Digitale trends i danmark

Dette er første gang, der er blevet vist data for at online gavekorts salg vil overgå fysiske gavekort. Det er jo stort, at endnu en industri har lært at acceptere digitale tegnebøger, det er hvertfald en rigtig god begyndelse, og vil med sikkerhed accelerere denne digitale trend.

Denne digitale trend lader sig ikke til at stoppe, vi bliver meget mere digitale som nation; nu modtager vi ikke længere vores post fra kommunen, nede i postkassen, men nu på den digitale kanal; e-Boks. Her, skal vi også bruge vores NemID, før vi må komme ind på visse sikre sider, som SKAT, vores netbank, e-Boks, og alle mulige andre ting, hvor vores personlige data skal beskyttes.

Men vi er blot ikke blevet mere digitale i de praktiske aspekter i vores hverdag, men også på den mere personlige/ fritids plan. Vi læser flere e-bøger og lydbøger end nogensinde, om det er igennem Mofibo eller vores Kindle, vi er blevet vilde med at bruge det til vores løbetur, busture, eller hvornår man lige kan presse et kapitel ind, i vores travle hverdag.

Nyd din e-bog, imens du er på farten

Vores mobiler er også blevet endnu mere integreret i alles hverdag; vi bruger dem til at overføre penge for kaffen, vores veninde lige lagde ud for, på vores mobil betaling apps; om det er vores Netbank, MobilePay eller Swipp – alles hverdag er bare blevet lidt nemmere pga disse enkle løsninger.

Når vi bruger offentlig transport, kan vi også køre ture på de rejsekort vi alle sammen nu har – her regner kortet selv ud hvor vi har været henne, og hvor meget vores tur skal koste. Det er jo smart! Ingen flere bøjede klippekort som buschaufføren nægter at acceptere – nu skal vi blot huske at tjekke ud! Det er lettere sagt end gjort.

Men alle disse digitale aspekter er her for at blive, og det kan vi lige så godt vende os til. Alt bliver gjort digitalt før eller senere, og nu er det så gavekort der bliver digitaliseret. Så snart bliver det normalt at modtage sit gavekort på mail, eller mobil til ens fødselsdag eller som værtindegave.

 

Andre relaterede indlæg: 

 

Kilder:

http://www.giftcards.com/gcgf/egiftcards-surpass-plastics
http://www.business.dk/evb-archive/danmark-foelger-det-internationale-marked
http://www.digst.dk/Digitaliseringsstrategi/Den-faellesoffentlig-digitaliseringsstrategi-2011-15