10 ideer til den perfekte salgskonkurrence

Af -

Er du i tvivl om, hvordan du skal få løftet omsætningen i din virksomhed? Og har du prøvet alle mulige forskellige løsninger på problemet? Frygt ikke – her kommer løsningen på dit problem. Sendentanke.dk har lavet en komplet liste over 10 forskellige ideer til den perfekte salgskonkurrence. Så kig bloggen igennem og bliv inspireret. God læselyst!

Her har vi lavet en liste til inspiration over de bedste salgskonkurrencer. Alternativt kan du se vores side omkring salgskonkurrencer her.

 

Vores populære Luksus Gavekort til 100-vis af butikker – er det som bliver brugt i stor stil til diverse salgskonkurrencer.

 

 

Er du salgschef og er ude efter den perfekte salgskonkurrence?

Salgschefer er den dag i dag, nød til at lave salgskonkurrencer der fokuserer på samarbejde og problemløsning, da disse karakteristika bedre definerer den måde som moderne salgsteams er struktureret på. Salgskonkurrencer skal være med til at tilskynde teambuilding og samarbejde.

Derfor har vi lavet en liste over 10 ideer til hvordan I kan lave den perfekte salgskonkurrence. Mange salgskonkurrencer anvender andre mekaniske og psykologiske udløsere end konkurrence. Hvis du vil lave gode salgskonkurrencer, så skal du tilføje flere dimensioner til dine salgskonkurrencer.

Husk du kan se alle vores firmagaver her.

 

  1. Dirty Santa

Den første konkurrence hedder Dirty Santa, og den er kendt fra den engelske TV serie The Office. Konkurrencen er lavet for at få sælgerne til at koncentrere sig bedre omkring juletid. Denne konkurrence går ud på, at hver gang der er en medarbejder som laver et salg over et bestemt pengebeløb, skal sælgeren få en gave som de kan åbne.

Når den første gave er blevet åbnet, og der efterfølgende er en anden sælger der laver et salg over det bestemte pengebeløb, så kan den person vælge enten at åbne en ny gave, eller at stjæle den gave der allerede var blevet åbnet.

Denne konkurrence virker fordi valgfrihed er motiverende.Mennesker ønsker selv at kontrollere så meget af deres miljø som muligt. Derfor vil vores Luksus Gavekort være perfekt, da det kommer i forskellige størrelser, og der er et stort udvalg af butikker og oplevelser som gavekortet kan bruges til.

 

Læs mere om vores Luksus Gavekort til 100-vis af butikker lige her. 👈

 

  1. The Flash Contest

Her skal I gøre brug af et incentive der vil overraske dine sælgere. Det skal gøres spontant så medarbejderne vil blive ¨taget på sengen¨. Hvis sælgerne når deres mål for måneden skal de have en præmie. Præmien kan for eksempel være en udflugt for kontoret, eller, at de får tidligere fri den sidste fredag i måneden. Dette vil vække interesse hos dine sælgere, da alle naturligvis gerne vil hjem tidligere om fredagen.

Presset til at nå et mål vil være så stort, at det vil opmuntre sælgerne til at arbejde sammen og samtidig bygge en bedre hold kemi.

 

  1. Fantasy Sales League

Denne konkurrence er lavet på baggrund af Fantasy Football. Det er en smart måde at lave en salgskonkurrence på især hvis der er mange sælgere der spiller virtuelle fodbold manager spil. Konkurrencen går ud på at der skal laves en fantasy sales league, komplet med den almindelige sæson, slutspillet og et mesterskab.

Her kan alle sælgerne blive registreret og på den måde, kan I skabe en salgskonkurrence der kan vare i op til et helt år. Dette er en overbevisende måde at motivere sin salgsstyrke på og gøre den selvdrivende og selvforstærkende.

  1. Capture the Flag

Capture the Flag er en overbevisende ide til en salgskonkurrence, som alle sælgere kan udføre. Ideen til denne salgskonkurrence kommer fra flere forskellige krigsspil, hvor målet er, at fange modstandernes flag. Formålet med konkurrencen er at sætte et mål. Det er dit flag. Det individ eller hold som først når målet har vundet.

For at motivere medarbejderne til at komme i mål, skal I tilbyde nogle spændende incentives til vinderne. Dette kan for eksempel være et gavekort som vinderen/vinderne kan bruge på noget, som de vil blive glade for.

 

  1. Clean-Up Sales Contest

Her skal I opsætte et mål der enten vil tømme lageret eller kvalificerer alle jeres leads. Lige som en oprydning. Salgskonkurrencen kan blive udvidet til også at omhandle oprydning af skriveborde, arbejdsstationer eller arkivering af filer osv.

Alt efter hvor mange ting og størrelser der vil blive konkurreret om, vil I kunne udbyde forskellige incentives. For eksempel hvis en medarbejder har ryddet sit skrivebord op, kan de modtage et gavekort på et mindre beløb.

 

  1. Mentor Sales Competition

Denne konkurrence er bygget på princippet om, at en erfaren sælger skal hjælpe en sælger, som ikke performer så godt. Her kan I skabe et struktureret belønningssystem, hvor både den erfarne- og den ikke så gode sælger vil blive belønnet, når der bliver lavet et salg af den dårligt performende sælger. Dette vil være med til at øge interessen fra de erfarne sælgere til at hjælpe de dårligt performende sælgere.

 

  1. Incentive salgskonkurrence

Her kan der laves en salgkonkurrence hvor sælgerne vil modtage et gavekort, efter at de har skaffet et ny kunde. Præmiens størrelse kan afhænge af hvor stor en omsætning, som kunden planlægger at tilføre til virksomheden.

Her vil et gavekort til blandt andet biografer være et oplagt bud, da det vil give modtageren valgfrihed til selv, at vælge den film som han/hun vil ind og se. Her vil man desuden også kunne glæde sin familie ved at invitere dem med i biografen.

Køb Biograf gavekort lige her 👈

 

  1. Mining for gold contest

I denne salgskonkurrence gælder det om for sælgerne at “mine” deres allerede eksisterende kunder, for at se om de kan få mere omsætning ud af dem. Ny forretning betyder mere forretning i form af nye ordre. Dette vil samtidig vise respekt over for eksisterende kunder og forbedre kundeservicen overfor loyale kunder.

 

  1. Anything goes contest

Her kan I lave en salgskonkurrence for jeres salgsstyrke hvor de vil få udleveret et gavekorthæfte med gavekort til forskellige gaver eller oplevelser. Når en sælger så har mødt sit mål –  enten i form af et nyt lead, et nyt salg eller at følge op på et nyt lead m.m –  så vil sælgeren kunne vælge et gavekort ud fra gavekorthæftet.

Gavekorthæftet vil indeholde mange forskellige slags gavekort, og der vil blive opnået et øget engagement fra sælgernes side for at få fat i de bedste gavekort.

 

  1. Diverse salgskonkurrence

Når I skal lave en ny salgskonkurrence, så er det vigtigt at den motiverer alle medarbejderne lige meget. For at sørge for at alle medarbejderne er lige engageret i salgskonkurrencen, skal der laves hold til salgskonkurrencen. For her vil sælgerne begynde at samarbejde i stedet for kun at tænke på at redde sig selv. Der er nemlig ikke nogen, der har lyst til at være på det tabende hold.

Her vil de erfarne sælgere hjælpe og støtte sine kollegaer, for at de sammen kan komme i mål. Foruden at belønne vinderen af salgskonkurrencen, så kan der også komme belønninger til de hold, der har forbedret sig mest, hjulpet hinanden bedst osv.

Pssst.. Husk du kan se alle vores “Vælg Selv Firmagaver” her.

 

God fornøjelse med din næste salgskonkurrence!

 

Kilder:

https://www.youtube.com/watch?v=SfiNUqIDEa4

http://technologyadvice.com/blog/sales/3-creative-sales-contest-ideas-and-why-they-work/

http://www.slideshare.net/repignite/15-greatest-sales-contest-ideas-for-work-free-e-book